De Schoolschrijver: Ouderochtend
Posted on 15 april 2016 in Schrijflap
De Schoolschrijver: Ouderochtend
Vanochtend was het een en al drukte op De Wizebeam in Minnertsga. Vanaf 10 uur mocht elk kind een volwassene meenemen om hem/haar te laten ervaren hoe dat nou was, werken met een Schoolschrijver. De ouders kwamen ‘machtich as miggen’ en als die niet konden komen, werden ze vertegenwoordigd door pakes en beppes en zelfs door een grote broer! In tweetallen werkten ze een heel boekencircuit af met steeds verschillende opdrachten waar ze een kwartier mee bezig waren.
Wat was er allemaal te doen?
- Bij de speeddates mochten ze elkaar in tweetallen vertellen over zijn/haar mooiste boek. De kinderen hadden daar weinig moeite mee, voor sommige ouders lag dat een beetje anders. Die hadden dat nog nooit eerder gedaan, maar toch vonden ze het prachtig. Zoveel boeken passeerden de revue in een kwartier tijd!
- Bij de meester was er een quiz op de iPad. Vooral de leerlingen van groep 3 vonden dat fantastisch: vragen beantwoorden op de iPad!
- De volgende opdracht was in het kleuterspeellokaal. Daar stonden boekenkasten vol boeken klaar en Janke van de bieb maakte met groot en klein stapelgedichten. Hierbij werden boeken naar keuze op een stapeltje gelegd zodat het geheel een gedicht vormde.
- De juf van groep 3/4 vertelde over de zegeningen van voorlezen en las zelf ook voor. Dat is heel belangrijk, zei een leerling uit groep 4, want als je kunt lezen, kun je ook steeds beter schrijven. En dat ze dat konden hadden ze afgelopen week al laten zien!
- Tot slot kregen ze bij mij de keuze uit drie schrijfopdrachten: het schrijven van een verhaaltje naar aanleiding van een bijzonder, spannend, verdrietig of fantastisch woord uit een van de boeken die lagen uitgestald; het schrijven van een gedicht met vier vooraf bepaalde ingrediënten of het schrijven van een dialoog tussen twee ruziënde dieren.
Na anderhalf uur verlieten de volwassenen met verhitte hoofden de school, laaiend enthousiast over wat ze in korte tijd hadden meegemaakt. Ook het team had genoten. Wat een bijzondere ochtend!